الاتصال على الخط الساخن : 0558166860
الاتصال من خارج الدولة : 00971558166860

هل يمكن الاعتراض على حكم الخلع امام محكمة الاحوال الشخصية

هل يمكن الاعتراض على حكم الخلع

هل يمكن الاعتراض على حكم الخلع امام محكمة الاحوال الشخصية
هل يمكن الاعتراض على حكم الخلع امام محكمة الاحوال الشخصية 

هو حكم الخلع ينفع نطعن عليه ؟؟! ... 

السؤال دا متكرر في حالات الخلع .. يعني مثلا تيجي زوجة تتسرع وتروح خالعة .. وبعد كدا تفهم انها اتسرعت وكلام كدا .. المهم بتتفق مع الزوج انهم يرجعوا .. وهنا يسألوا هو احنا ينفع نطعن على الحكم او نلغيه في سبيل انهم يصححوا الوضع ؟؟!! 

هنا ممكن يتم تصحيح الوضع ولكن مش بالطعن على حكم الخلع ودا لأنه غير قابل للطعن ..

الخلع هو طلاق بائن غير قابل للطعن عليه بأي طريق من طرق الطعن . واللي قال كدا نص الفقرة الأخيرة من المادة 20 من القانون رقم 1 لسنة 2000
يبقى حضرتك مفيش طعن .. وحتى يتم التصحيح وبما ان الخلع هو طلاق بائن بنحدد بقى الوضع من الناحية الشرعية .. وطبعا بعد الخلع لا يجوز في مراجعة الزوجة خلال فترة العدة (لأنه مش رجعي) .. هو بائن ويحسب من الثلاث يعنى اذا كان غير متمم للثلاث يبقى مهر وعقد جديد.

بنرد علي كل استفساراتكم على صفحتنا علي الفيسبوك..

هل الصيغه التنفيذيه لدعوى الخلع يتم اعلانها للمدعى عليه؟

أم يتم التنفيذ بموجب اصل الصيغه التنفيذيه وبدون اعلانها ؟ وهل هناك خطاب موجه من المحكمة الى السجل المدنى لتغيير الحاله الاجتماعيه بجانب الصيغه التنفيذيه فقط ؟

المستشار عبد العزيز احمد لا مش لازم تعلن وبتاخدي صيغه تنفيذية اصل وبتاخدي واحده تانيه طبق الاصل موجهة للاحوال المدنيه واخطار للاحوال المدنيه معاها وتروحي الاحوال بالاخطار والصوره طبق الاصل الموجهة للاحوال المدنيه تغيري البطاقه واوعي بتوع الاحوال ياخدو منك الصيغه الاصل دي بتشليها في البيت لحد ما المأذون يجي يكتبلك مره تانيه وبتطلعيله الصيغه الاصل لان من غيرها مش هايكتب .

المحامي محمود عمر لا يشترط الإعلان والأوراق المطلوبة لاستخراج وثيقة الطلاق في السجل أصل الصيغة التنفيذية واخطار قلم الكتاب من عند رئيس القلم وصورة وثيقة الزواج ونماذج من الاحوال المدنية لتسجيل الحكم وطابع ب 100درهم

0 تعليقات

شهادة عملائنا

نفتخر بجميع عملائنا المحليين والدوليين ونسعى دوماً الى نيل رضاهم عن خدماتنا

Martin Glover

Martin Glover

Los Angeles, Ca

Rashed and his team did a great job. His team was able to navigate the different challenges related to a short sale with minimal stress. Thanks to him and his team!.

خليفة المنصوري

خليفة المنصوري

دبي القابضة,الامارات العربية المتحدة

سعيد جدا كوني احد عملاء مكتب المحامي محمد آل عثمان للمحاماة والاستشارات القضائية حقيقة لمست حسن التعامل والمرونة بالاداء ,حيث تم تحصيل جميع ديوني المتعثرة على العملاء باسرع وقت,ما يميز مكتبهم قربهم من العميل في مشاركته جميع اجراءات وتفاصيل القضية دون كلل ,في كل تعامل جديد مع المحامي اجد الرضا التام