الاتصال على الخط الساخن : 055940
الاتصال من خارج الدولة : 009710
.

استشارات قانونية مجانية بالتليفون الامارات

استشارات قانونية مجانية في الامارات 

مكتب محاماة اماراتي يقدم خدمة  الاستشارات القانونية مجانا بالتلفون للفئات الغير قادرة ماديا شريطة اثبات عدم الاقتدار من هيئة الشؤون الاجتماعية الاماراتية .

ينصب اختصاص مكتب محامو الامارات على معالجة الاستشارات القانونية الاماراتية في شتى تخصصات وفروع القانون المدني والتجاري واستشارات الاحوال الشخصية - الزواج - قضايا الطلاق - الخلع - قضايا الشقاق والنزاع- قضايا الحضانة والنفقة 

كما وتشمل اختصاصاتنا القانون الجنائي وقضايا الهجرة واكتساب الجنسية وقضايا النقل البحري والجوي .

مستشارك القانوني اون لاين
هذه الصفحة يمكن اعتبارها بمثابة مستشارك القانوني اون لاينوليس اسمه جروب النتاش علي المصطبة

حضرتك لست محامي وانضممت لجروب مسشارك القانوني حتي تستفيد من معلومة مطروحة او تطرح سؤالك على المحامي لعلك تجد إجابة قانونية سديدة من متخصص هذا كله علي العين والرأس وهناك الكثير من الزملاء المحامين يقدمون الاستشارات القانونية المجانية ابتغاء وجه الله تعالى.

لكن إن حضرتك تنسي نفسك وتتصدي وتفتي بالرد علي ما يطرحه الغير من اسئله واستشارات او تعلق تعليقات سمجة مثلك لا تصلح ان تقال إلا علي مصاطب الدردشة ببن النتاشين امثالك.

اسمحلي انت البعيد لامؤخذه عديم الإحساس والمفهومية وغاوي تتهزأ

من فضل ادمن الجروب يعمل حظر فوري علي كل شخص نتاش يتطوع بالإجابة علي ما يطرح من استشارات قانونية مجانية اماراتية وهو لا يعمل بالمحاماة حتي لا يظن البعض بأن الذي ابدي الرأي محامي فيأخذ برأيه الخاطئ ويضره او يسئ للمحامين .

علي فكرة قانون المحاماة الاماراتية وخلافه من قوانين المحاماة العربية يحظر علي غير المحامين ممارسة اي عمل من اعمال المحاماة واظن تقديم الاستشارات القانونيه من صمم اعمال المحاماة اعمالا لحكم المادة الثالثة من قانون المحاماة

المستشار القانوني مجدي حامد المحامي

بخصوص موضوع الاستشارات القانونية المجانية 

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

١- المحامى لازم يبقي فاهم ان مصدر شغلة هو الكلام مع الناس . و الاستشارة جزء من شغل المحامى لازم يجيب منها فلوس
٢- مش كل الكلام عليه فلوس .

لما حد يستشيرك فى حاجة قانونية على النت يكون الرد قانونى فى حدود النتيجة و الاتعاب بدون تفصيل النتيجة دى هتوصلها اذاي او نصوص القانون البتعتمد عليها عشان توصل للنتيجة .

٣- حد عاوزك تبص على مستندات عشان تقول راى قانونى فيها بفلوس حتى ولو بمبلغ رمزي.

٤ - استشارة قانونية مفصلة لازم تكون فى المكتب او عن طريق تقرير كتابى مختوم بختم .
مكتبك لو بتتعامل مع عميل على النت عشان العميل يحس بالثقة فى التعامل . برسوم قدرها ١٠ ٪ من قيمة اتعاباك تخصم من الاتعاب فى حالة اسناد الشغل ليك.و طريقة اخرى انك تحدد سعر لاستشارتاك بغض النظر عن قيمة الاتعاب.

٥- فى استشارات لوجه الله انت تقدر تحدد امتى تكون كدة.
٦- حاول يكون فى وقت مناسب ما بين تلقيك الاستشارة - وكل المعلومات والمستندات المحتاجة للاطلاع - و الرد على الاستشارة لو حاجة جديدة عليك عشان يبقى عندك وقت تدرس ردك على الاستشارة يكون اذاي مع الاجتهاد فى ده مادام وخد حق استشارتك .وعشان توصل لهدفك وتقنع العميل يكمل شغل معاك .

٧- لو نسبة كبيرة من المحامين اقتنعت بالاسلوب ده وبدات تطبقة الفكر عن الاستشارت القانوني هيتغير عند الموكلين و هيفضل انه يا خد استشارة قانونية سليمة بفلوس.

٨ - فيمة الاستشارة القانونية بتختلف بناء على المنطقة الموجود فيها مكتبك و نوعية العميل البيوصلك و لازم تراعى الموضوع ده عشان تعرف تشتغل .

٩- مفيش مانع من ان المحامى يحاول يتواصل مع العميل باى طريقة سواء بعمل اعلانات او التفاخر باعماله على مواقع التوصل الجتماعى او عرض انه بيدى استشارات قانونية مجانية طلما انه ما بيتجوزش حدود المجانية فى الاستشارة او طريقة انجاز نتيجة الاستشارة و ان الرد يكون فى حدود النتيجة والاتعاب فقط .

١٠- لازم المحامى يبقي فاهم ان الاستشارة هى وسيله لاقناع العميل انه يشتغل معاك فلازم تكون استشارة موزونة عشان يوصل لمرحلة كسب العميل .

١١- فى استشارات مجانية زى عاوز اعمل اثبات تاريخ اعمله فين ؟ ده مجانى مفيش مشكلة

0 تعليقات

شهادة عملائنا

نفتخر بجميع عملائنا المحليين والدوليين ونسعى دوماً الى نيل رضاهم عن خدماتنا

Martin Glover

Martin Glover

Los Angeles, Ca

Rashed and his team did a great job. His team was able to navigate the different challenges related to a short sale with minimal stress. Thanks to him and his team!.

خليفة المنصوري

خليفة المنصوري

دبي القابضة,الامارات العربية المتحدة

سعيد جدا كوني احد عملاء مكتب المحامي محمد آل عثمان للمحاماة والاستشارات القضائية حقيقة لمست حسن التعامل والمرونة بالاداء ,حيث تم تحصيل جميع ديوني المتعثرة على العملاء باسرع وقت,ما يميز مكتبهم قربهم من العميل في مشاركته جميع اجراءات وتفاصيل القضية دون كلل ,في كل تعامل جديد مع المحامي اجد الرضا التام